06 oct. Andrés Naya, in memoriam.
Aquest matí de dimarts 6 d’octubre corria la notícia que acabava de morir Andrés Naya, nascut a Osca el 3 de gener de 1946, tenia vuitanta anys, i des de 1972 vivia a Barcelona, al barri de la Prosperitat, quan al poc d’arribar es va implicar en l’Associació de Veïns i durant anys seria un referent en el moviment veïnal.
Treballador de banca fins a la seva jubilació, va dedicar bona part de la seva vida a la FAVB i a la seva publicació La Veu del Carrer. Naya va estar en tots els fronts, l’enumeració seria tant llarga que dient tots, acabem abans i no exagerem.
Andrés Naya va ser candidat a les primeres eleccions democràtiques, les constituents, en una de les moltes llistes de l’esquerra marxista que van proliferar esperançades en uns bons resultats, més d’una vegada vam comentar que va ser providencial no treure cap diputat, altres capdavanters del moviment veïnal que van ser elegits acabaren fagocitats pel sistema i renunciaren al compromís i a l’esperit de servei que Naya sempre va mantenir fins al darrer dia.
Personalment, també recordo els anys 1996 i 1997, quan des de La Veu del Carrer em va encarregar formar un grup que cobrís la informació radiofònica, ell mateix s’implicà i nombroses vegades acudiren a tertúlies i programes a Onda Rambla o a Ràdio Estel, una iniciativa que no tirà endavant per la immediatesa que comportava l’atenció radiofònica, difícil de cobrir per qui té altres obligacions.
Les darreres vegades que vam coincidir van ser a la Sagrera, en sengles celebracions de cinquantenaris, una a la Torre de la Sagrera, el 19 de desembre de 2022, amb motiu de la presentació del llibre sobre els cinquanta anys de l’Associació de Veïns de la Sagrera, l’altre a l’Espai 30, el 16 d’octubre de 2023, en l’acte de record a Fernando Rodríguez Ocaña en el mig segle de la tupinada anul·lant la seva candidatura en aquelles pseudoeleccions franquistes.
De no estar fora de Barcelona hauria anat la setmana passada a la presentació dels seus dos llibres, un més autobiogràfic, però ambdós sobre el moviment veïnal i el seu barri de la Prosperitat.
Des de la Sagrerina lamentem la mort d’Andrés Naya, un veí de Barcelona, que sempre ens va demostrar estar al corrent de tot el que passava a la Sagrera i no poques vegades vam rebre l’ajuda dels seus encertats consells.
Joan Pallarès.