15 gen. Els Tres Tombs de Sant Antoni
Dimarts 17 és Sant Antoni el Gran, abat a Egipte, patró dels animals, sobretot de peu rodó, per això se l’anomena Sant Antoni dels Burros, o també Sant Antoni del Porquet, per ser representat amb un garrí als peus; sant antic i tradicional, patró i festa de molts llocs; pel burro o pel porquet, la majoria d’Antoni no fan la onomàstica avui, sinó que opten per un de modern, el de Pàdua, que no era italià, sinó de Lisboa.
Aquí a La Sagrera fèiem uns Tres Tombs molt lluïts, la parròquia, que fins al 1932 era al Fons de Sant Martí, tenia la porta plena de ferradures en exvot, per allò de la llegenda del cavall de Sant Martí, però porta, retaule gòtic i església les van cremar el 1936 en una de les tantes salvatjades en nom de la llibertat.
Passada la guerra encara es va fer algun Tres Tombs, com Sant Isidre que es va celebrar fins el 1958, avui només hi ha Tres Tombs a Barcelona, Sant Andreu que el fa el diumenge abans del 17 i enguany s’escau avui, Sant Antoni el mateix dia i Sants el diumenge després, es fa Tres Tombs a molts llocs de Catalunya, però sempre que puc, el 17, m’escapo a Vilanova i la Geltrú, on en quantitat i en qualitat podem dir que hi caben tots els altres Tres Tombs.
Quan era nen amb l’oncle guarníem el carro, els Tres Tombs al poble era festa gran; llavors el burro era per a la feina del camp, se’l tractava molt bé; els porcs a les corts del costat de la del burro eren per a engreixar i matar, com a molt vendre’n alguns, les gallines que voltaven per tot arreu eren per consum domèstic, a més posaven ous; els conills de les gàbies, alimentats d’herbes selectes, també eren per a consum propi o la venda a algun veí, al gat de la casa no se l’alimentava, si anava fart no caçaria rates, que per això se’l tenia i els gossos no tenien raça, eren tal com eren, barreges i prou.
El veterinari es mirava les vaques o els porcs, mai vaig veure a cap veterinari visitant un gos, quan un animal domèstic moria se l’enterrava i se’n buscava un altre, la mort d’un burro era una tragèdia familiar per la gran feina que feia, fins recordo haver anat de visita per a donar el condol per la mort de la mula.
Ara la gent és molt sensible amb el tracte animal, també hi ha una fal·lera en tenir animals on, sovint, no s’haurien de tenir. Als Tres Tombs porten a beneir gats i gossos, però també espècies exòtiques… i les que no es duen a beneir per ser com són…
Tenir bon cor és positiu, l’ofici de tractant de bestiar fa segles que s’exerceix i hi és a totes les cultures. Segons Nacions Unides el tràfic il·legal d’animals genera xifres escandaloses, és el tercer desprès del de drogues i el d’armes, amb potser més de quinze mil milions d’euros anuals, legalment a l’estat espanyol els animals de companyia, amb 28 milions de mascotes, generen un negoci que supera els dos mil milions de euros anuals, més de 5.000 empreses i 6.000 clíniques veterinàries, el detall de xifres per alimentació i higiene (1.000), medicaments, perruqueria, només 300 milions ja són en la pròpia adquisició segons les dades de l’associació patronal, són xifres que impressionen.
El 29 d’agost de 2021 a La Sagrerina publicava “Els cavalls de Sibaris” on narrava la història d’aquella colònia de la Magna Grècia amb cavalls que ballaven quan escoltaven música, repasso l’article, el trobo prou fresc.
El naturalista francès Jean-Baptiste Lamark, el 1802 va establir la primera teoria de l’evolució biològica: “la necessitat, la funció, crea l’orgue”, però quan veus tant diner pel mig i amb tot l’escepticisme mires enrere, com érem i de on veníem, t’expliques la facilitat de qualsevol moviment evolutiu a la nostra espècie humana, en especial sempre i quan darrera de tot plegat, hi hagi qui n’obtingui beneficis econòmics.